مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» عجله نکنید! آرام و با تمرکز غذا بخورید!

عجله نکنید! آرام و با تمرکز غذا بخورید!

بر اساس دو علت بسیار مفید و اساسی مهم است که همواره آهسته غذا بخورید و توجه خاصی به آنچه می خورید داشته باشید:


1) هنگامی که آهسته و آرام غذا می خورید، مغزتان فرصت لازم برای ثبت اینکه شما سیر شده اید را در اختیار دارد.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

2) وقتی به هر لقمه ای که در دهان می گذارید توجه می کنید و از آن لذت می برید، پس از اتمام غذا احساس رضایت بیشتری خواهید کرد.


از صحبت با افراد رژیمی می توان به این نکته رسید که سریع و و بدون تمرکز غذا خوردن در میان افرادی متداول و معمول است که مشکل اضافه وزن دارند. دیگر در این زمینه شک و شبهه ای وجود ندارد.


آیا شما جزو آن دسته از افراد هستید که خیلی سریع غذا می خورند؟!

آیا گاهی اوقات پس از تمام کردن غذایتان احساس محروم و بی بهره بودن از برخی غذاها می کنید؟ آیا تا به حال تجربه خوردن غذایی اندازه و تقریبا کافی را داشته اید که پس از خوردنش به خودتان بگوئید:

اصلا مقدار غذا کافی نبود... من هنوز گرسنه ام!


فکر نمی کنید علت چنین احساسی در شما، عدم توجه کافی به غذایتان بوده باشد؟ تحقیقات نشان می دهد بین زمانیکه معده شما پر می شود و زمانیکه مغزتان این پیام را دریافت می کند که شما سیر شده اید، تا حدود 20 دقیقه تاخیر وجود دارد. بنابراین هرچه آرام تر غذا بخورید زمان بیشتری دارید تا این پیام را به مغزتان منتقل کنید که "من سیر شده ام" تا به این ترتیب مغزتان به شما اعلام کند که از خوردن دست بکشید.


آهسته و آرام غذا بخورید:

مطالعات و بررسی ها نشان می دهد که افراد به واقع وقتی کمتر غذا می‌خورند که آرام تر غذا بخورند. در تحقیقی که در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا انجام شد، محققان به گروهی از افراد چاق و دارای اضافه وزن به عنوان نهار ناگت مرغ دادند و زمان معینی را برای غذا خوردن آنان درنظر گرفتند. سپس محققان به همان گروه داوطلب در طی چند روز نهار دادند. محققان به آنان آموزش دادند که فقط وقتی لقمه هارا در دهان بگذارند که صدای بیب و بوق کامپیوتر می شوند. به شرکت کنندگان اجازه داده شد که هرگاه احساس سیر شدن می کنند، از خوردن دست بردارند.

محققان طی هر وعده غذایی، سرعت غذا خوردن افراد را تغییر دادند. مثلا برای یک وعده غذایی، کامپیوتر حدود دو برابر سرعت بیب زدن را کندتر و دیرتر کرده بود و این در حالی بود که سرعت غذا خوردن شرکت کنندگان، معمولی و طبق روال همیشه بود. برای وعده غذایی دیگر، سرعت بیب زدن کامپیوتر با سرعت سریع تر شرکت کنندگان در غذا خوردن همگام بود. برای سومین وعده غذایی در بخشی از زمان غذا خوردن، کامپیوتر سریع تر بیب می زد و در اواخر زمان غذا خوردن، این کار کندتر صورت می گرفت.


نتیجه چه بود؟!

هرگاه که کامپیوتر کندتر و دیرتر بیب می زد، تمامی شرکت کنندگان نیز آهسته تر و کمتر غذا می خوردند و غذایشان دیرتر تمام می شد.


چگونه سرعت غذا خوردن خود راکم کنیم؟

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

اگر از روی عادت، سریع غذا می خورید، تغییر سرعت غذا خوردنتان و کندتر کردن آن شاید در ابتدا غیرطبیعی به نظر برسد. شاید لازم باشد که به خودتان یادآوری کنید طی غذا خوردن چندبار قاشق و بشقابتان را زمین بگذارید و قبل از برداشتن مجدد آن ها مدت 10 تا 30 ثانیه صبر کنید.


تدابیر و استراتژی های زیر را تمرین کنید تا اینکه به طور طبیعی و معمول آهسته تر غذا بخورید:


در محیط غذا خوردن خود چیزی را تغییر دهید:

برای نمونه به جای دستمال کاغذی از دستمال پارچه ای استفاده کنید. از ظروف متفاوتی استفاده نمائید. ظرف های آب تخت یا مسطحی که همواره استفاده می کردید را تغییر دهید.

یک گلدان یا شیء دیگری را درست روبه روی بشقابتان بگذارید. هربار که به چیزی متفاوت روی میز غذا توجه می کنید، به خودتان یادآور شوید که :

 "آه بله! این به معنای آن است که قرار است من آهسته تر غذا بخورم."

/یک زمان سنج را طوری تنظیم کنید که هر 1 تا 3 دقیقه بیب بزند/

اگر تغییر دادن یا جابجا کردن چیزی در محیطتان به حد کافی تأثیرگذار نیست، شاید ساعت یا زمان سنج کمک کند.

هربار که صدای بیب می شنوید، بشقاب خود را زمین بگذارید. قبل از برداشتن مجدد بشقاب و قاشق خود، حداقل 10 ثانیه صبر کنید و به خودتان یادآور شوید که باید آرام تر غذا بخورید.


پس از چند لقمه جرعه ای آب بنوشید:

درحالیکه آب خوردن تاثیری مستقیم و جادویی در کاهش وزن ندارد، اما خوردن آب بین غذا به طور حتم باعث کندتر شدن غذا خوردن و کمتر خوردن آن می شود.


چیزی گرم بخورید:

غذا خوردن خود را با چیزی گرم مثل سوپ آغاز کنید (البته اگر در برنامه غذایی‌تان هست و مجاز به خوردن آن هستید) به این ترتیب مجبور به آهسته خوردن می شوید و به تمرین کردن ابن مهارت می پردازید.


به بدن خود توجه کنید:

به علائم و نشانه هایی توجه کنید که نشان می دهد دارید احساس سیری می کنید. آگاه بودن از اینکه بدنتان چگونه احساس سیری می کند می تواند به شما یادآور شود که آهسته تر غذا بخورید.


به ساعت نگاهی بیندازید:

توجه داشته باشید که در شروع و در پایان غذا، ساعت چند است. در برگه دفترچه یادداشت رژیمتان یا کاغذ یادداشت چسب دار خود که می‌توانید روی در یخچال بگذارید، بنویسید که غذا خوردنتان چقدر طول می کشد. در هر وعده غذایی سعی کنید سرعت غذا خوردنتان را کندتر و مدت آن را کمی طولانی تر نمائید.


چگونه توجه کنید که در حال خوردن چه چیزی هستید؟ :

پرت کردن حواس خود به هنگام غذا خوردن کار بسیار آسانی است و می تواند باعث کاهش مقدار رضایت و لذتی شود که از غذا خوردن کسب می کنید.در اینجا نکته ای وجود دارد که به شما در ایجاد تمرکز کمک می کند :


در محیطی آرام و دلپذیر غذا بخورید:

هرچه استرس کمتری داشته باشید آسان تر می توانید به آنچه دارید می‌خورید توجه کنید. آنچه می توانید را انجام دهید تا در محیطی آرام و بدون استرس و هیجان غذا بخورید.


به طور خودآگاه روی غذایتان تمرکز کنید:

مزه هر لقمه را حس کنید؛به طعم و نوع ترکیب هرچیزی که می خورید به طور خاص توجه نمائید.

به خودتان یاد بدهید که با وجود برخی عوامل پرت کننده حواس، همچنان با تمرکز غذا بخورید. وقتی با خودداری از تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر، غذا می‌خورید، درواقع بهترین کار برای به حداقل رساندن عوامل پرت کننده حواس را انجام می دهید. اگرچه این کار یک هدف مطلوب به شمار می رود اما واقعیت این است که اکثر افراد در درازمدت چنین هدفی را دنبال نمی کنند و ضمن غذا خوردن به تماشای تلویزیون یا کار با کامپیوتر می پردازند. حتی اگر شما مشغول انجام یکی از این فعالیت ها نیز نباشید باز هم در صورتیکه با دیگران غذا بخورید و ضمن خوردن به گفتگو و انجام کارهای مشابه بپردازید، حواستان پرت می شود و تمرکز لازم را برای غذاخوردن نخواهید داشت.

تلاش کنید بدون عوامل پرت کننده حواس، چند وعده غذایی خود را بخورید تا اینکه واقعا به مهارت های آهسته و آرام خوردن غذا و تمرکز کامل داشتن بر آن مسلط شوید. سپس این مهارت ها را با شرایط غذایی معمول خود درآمیزید. هرگاه دریافتید که خیلی سریع یا بدون تمرکز لازم، غذایتان را خورده اید، سعی کنید که وعده غذایی بعدی خود را بدون عوامل پرت کننده حواس بخورید تا بر مهارت هایتان اضافه شود.


بهترین کار به هنگام خوردن غذا همانا به حداقل رساندن عوامل پرت کننده حواس است. اما در نهایت نیاز خواهید داشت که مهارت غذا خوردن همراه با تمرکز را حتی با وجود عوامل پرت کننده حواس نیز یاد بگیرید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده